Tomáš Dudák – příběh hubnutí

Ahoj Jmenuji se Tomáš, je mi 35 let. Rozhodl jsem se s vámi sdílet můj příběh, jelikož je hodně podobný tomu Tomáše. Začal jsem hubnout po vánocích roku 2019. Důvodů jsem měl hned několik. Váha mě trápila snad celý můj život. Hlídání jídelníčku nebyla moje silná stránka a při mé práci obchodníka, byla moje rutina dát si ráno snídani a přes den skoro nejíst. Večer následovalo vyluxovat ledničku večer doma. Samozřejmě to není úplně ideální a proto jsem se během 10ti let dostal ze 110 kg na 151 kg a nevíce jsem přibral za poslední 2 roky. Mohu říct, že rozhodnutí něco udělat padlo hlavně když jsem viděl naše vánoční fotky od profesionální fotografky, kdy jsem se sotva vešel do oblečení a na vánoční fotce jsem vypadal jako panda. Celkově jsem se přestal cítit ve svém těle komfortně, vše mě bolelo, klouby, kolena, sotva jsem vylezl schody, objevilo se mi astma a přestali mne bavit běžné radosti života. Když do toho máte ještě v té době 5tiletého syna, který miluje sport a chce s vámi tyto aktivity sdílet, uvědomil jsem si, že to musí přestat. Byl jsem na hranici mezi velkou obezitou a už skoro nemocí z přejídání.

Začít znamená hned! Řekl jsem si a dost a pustil jsem se do toho, hodně mi pomohlo, že i manželka měla upravený jídelníček a hlídala si stravu, takže jsem se přidal a nebylo to doma takové pokušení pro mojí chuť a jak se říká ve dvou se to lépe táhne 😊. Knížky Břicháče Toma jsme měli doma dvě a rok jsem na ně koukal v poličce a přiznám se, že jsem je vnímal jako další zázračné povídání o dietách o tom jak budu jíst salátky a zázračně zhubnu a proto jsem se do nich předtím ani nepodíval. Zázračných diet jsem za svůj život vyzkoušel desítky ať už tuky spalují tuky, sacharidy na nulu, žádný cukr, jen bezlepkové jídlo atd. Nic z toho nefungovalo a tělo si vždy po chvilce řeklo dost. Chtělo to jiný pohled na věc a právě první Tomova kniha byl můj spouštěč. Přiznám se, že jsem jí přečetl celou 3x během dvou dnů a hned jsme s manželkou objednali zbytek knížek, abychom měli celou sestavu a řekl jsem si, že nebudu čekat do prvního ledna. Když chci začít tak začnu hned a pustil jsem se do toho oficiálně 25.12.2020 s váhou 150,8 kg s tím, že už jsme vánoční svátky drželi basu s manželkou, a nedělal se na štědrý den ani bramborový salát.

 

Nejvíce mne zaujala filozofie Toma. Jíst vše co máte rádi, jen si vybrat nejdravější možnou variantu jídla na které jste zvyklý a na to se zaměřit. Celý můj program jsem založil na 6ti chodovém denním menu. Startuji jako obchodník který je často na cestách velice brzy, ale snažím se první jídlo začínat kolem 7mé ráno, svačina v 10, oběd ve 13, svačina ve 4, večeře 7má a když jsem dlouho vzhůru tak i druhá večeře kolem 9té, ale to už je spíš jen lehká svačinka. Musím říct, že ani začátky nebyly tak těžké jak jsem čekal, hlídal jsem si jídlo, abych měl vyvážené sacharidy a zdravé tuky, sem tam nějaký cukr, ale spíše ve zdravé formě jako Čekankový sirup a med nebo ovoce dopoledne a ačkoliv to není úplně zdravé abych zahnal chuť po sladkých limonádách, které jsem zbožňoval začal jsem pít colu a sprite Zero, když jsem měl trošku absťák 😊

Nejhorší bylo prvních 14 dní, dobré je se opravdu nevážit každý den ale nechával jsem vážení jednou týdně, až posledních pár měsíců, jsem vážení trošku zintenzivnil, protože jsem své tělo potřeboval dostat ze stereotypu. Důležité je si také ze začátku hlídat, aby jste nehubli moc rychle. Já osobně jsem proto musel zvolnit a i když jsem neměl hlad, musel jsem si přidávat jídlo. Protože na jednu stranu je krásné vidět že hubnete 2-3kg týdně, ale není to zdravé. Sami to na sobě pocítíte, že to není ono a důležité je jestli jste smíření s tím, že na vás bude kůže jednou viset a vy budete muset podstoupit nějaké zákroky a nebo to chcete zkusit zmáknout sami. Já jsem pro druhou variantu a proto jsem se snažil udržet váhu na 1 – 1,5 kg týdně, jak radil Tom a fungovalo to dobře. Samozřejmě jsem musel začít cvičit, ale ze začátku pokud vážíte 150 kg, nečekejte žádné zázraky a to jsem já dělal kulturistiku 10 let a nějaké sportovní proporce jsem v sobě ještě měl. Ale i tak jsem začínal po 10ti letech v podstatě od nuly. K tomu nepotřebujete ani žádné činky, stačí protahovací cviky 10 minut denně nebo 3x týdně nějaké intenzivnější cvičení a bylo mi hned lépe, až teprve po půl roce jsem začal pořádně posilovat a opět jen základní zpevňující cviky na problémové partie jako jsou prsa a břicho.

Dobré na tom všem je si zapisovat každý týden svoji váhu, měl jsem aplikaci v telefonu i poznámkový blok a když vidíte jak na tom jste a máte cíl tak vám to zvedne sebevědomí. Souhlasím s Tomem,, když si to necháte pro sebe nebo samozřejmě jen v úzkém kruhu a když pak za měsíc nebo za 2 přijdete, ke známým které jste neviděli a ty vám řeknou, že vás skoro nepoznali, tak vás to nakopne ještě víc. Nikomu nevnucujte, že hubnete. Oslavy se dají zvládnout i s dietou a především jde o vás. Musíte to dělat pro sebe, ne pro vašeho partnera nebo kvůli tomu, že vás okolí vnímá jako někoho prostorově výraznějšího 😊 jak s oblibou používám. Musíte to chtít pro to, aby jste se cítili dobře ve svém těle. Pokud nebudete mít rádi svoje tělo při pohledu do zrcadla, tak okrádáte sami sebe o ten čas, který tu jste a můžete si ho užít jinak než v depresích nebo sebepodceňováním.

Stejně jako doporučoval i Tom i já jsem si nastavil svoje dny hříchu respektive den, kdy si uděláte pořádnou prasárnu v podobě smažáku s hranolkama, pořádného Burgra nebo prostě svíčkovou s Karlovarským knedlíkem 😊 měl jsem to tak jednou za měsíc a dopřál jsem si i sladkosti a nějaké věci co mi chyběli. U mě to třeba byly kvalitní karibské nebo exotické Rumy. Ne, že bych byl nějaký alkoholik, ale 2x týdně jsem si sklenku nebo 2 dal nějaké Zacapy nebo Diplomatica. Což je samozřejmě kalorická bomba. Ohledně alkoholu při dietě to také není takové tabu. V průběhu celého půl roku jsem si dával jednou za 14 dní někdy i lahev bílého suchého vína při nějaké příležitosti a neprojevilo se to na váze. Jen si k tomu nesmíte dát pytlík chipsů :D, ale udělejte si cuketové chipsy nebo nějaké další zdravé dobrůtky z Tomových receptů.

Takže abych to shrnul. Začal jsem 5 dní před koncem roku a oficiálně jsem dietu skončil začátkem léta jen proto, že jsem zhubnul během 6ti měsíců 32 Kg na 118,3kg a už to pro tělo začalo být docela nápor a začala na mě trošku viset kůže, a proto jsem se rozhodl, že svůj jídelníček trošku zvolním na léto přidám trošku toho volnějšího jídla, ale budu si stále držet režim minimálně 5ti jídel denně a díky tomu jsem si držel váhu až do listopadu 120 kg +/- 2 kg i s tím, že v létě jsem si užil grilovačky, sem tam nějaký drink a klobásu, ale tělo si zvyklo na to, že nehladoví a má stále přísun jídla a nezačal jsem přibírat. Moje tělo se celé změnilo, nabil jsem strašně moc energie, jak duševní tak fyzické. Z mého pohledu jsem se před vánocemi cítil na 45 a dneska jsem dosáhl toho, že se cítím na svůj věk možná i mladší. Během léta jsem začal intenzivněji cvičit, ale stále primárně doma. Výborné jsou dlouhé procházky a plavání a moje kůže se začala srovnávat a napínat. Ještě to stále není dokonalé, ale během roku mohu zhodnotit, že jsem zhubnul a vytvaroval své tělo a od ledna 2021 jsem se pustil do druhé a finální fáze, kdy mám cíl dostat se na 110 kg a finálně se pohybovat s váhou mezi 110-115 kg. Což je můj cíl, jelikož chci zůstat kus chlapa a hodlám si vybudovat nějakou svalovou hmotu navíc a k mým 196 cm výšky je to ideální stav. Přes vánoce jsem se dost odvázal, takže jsem startoval v lednu na 125 kg a během prvního měsíce už jsem zpět na 120 kg. Takže mě čeká posledních krásných 10kg a rád bych se do léta zastavil na celkové váze 110 kg tedy – 42 kg a mé největší poděkování je Tomovi. Jelikož nešlo ani tak o recepty, které jsou pro vás spíše inspirací, ale šlo o jeho pohled na věc a jeho filozofii, která mi pomohla vše zvládnout. Ale nejdůležitější pro vás bude podpora vaší drahé polovičky, protože se těžko odolává když hubne pouze sám nebo bez podpory. A nejdůležitější jste vy. Každý si najde své oblíbené jídlo, oblíbený jídelníček a časy. Ale pokud budete dodržovat pravidelnost a velikost porcí zvládne to úplně každý. Dnes se cítím jako nový člověk a jsem rád že si užívám věci, které pro mne začali být problém a jsem rád, že na mě ta kniha koukala z poličky a já se díky tomu konečně naučil že slovo dieta neexistuje. Jde pouze o zdravý životní styl, který vás začne bavit a vy vlastně zjistíte že jíte vše co máte rádi a množství které vás zasytí a když si dáte po roce fastfood tak si řeknete jak jste se tím mohli cpát, když to chutná jak z 3D tiskárny 😊 Držím palce vám všem.

PS: je to dobrý pocit začít hned….

Otázky a odpovědi

 

Co myslíš, že byl ten největší spouštěč, kdy jsi se pustil do hubnutí?

Největší spouštěč byly vánoční fotky kdy jsem viděl že se ze mě stala koule a následně jsme zjistil, že během pandemie jsem přibral za rok 12 kg. Což byl docela drsný budíček. Cítil jsem se minimálně o 10 let starší a uvědomoval jsem si, že jsem na hraně toho abych se ještě vrátil do normálního života. Jelikož mám rodinu a běžné radosti života pro mne přestávali být radostmi. 

 

Přišel nějaký moment, kdy jsi to chtěl vzdát?

Ne úplně vzdát, ale byly dny kdy jsem vyloženě podváděl, ale ten pocit potom co jsem si dal opravdu něco nezdravého a přitom jsem zjistil, že mi to už vlastně ani nechutná, mě donutil toho nechat.

 

Jak se změnila tvá psychika?

Úplně se mi obrátila o 180° zhubnul jsem celkem 32 kg a cíl je 40 kg a už když jsem měl -20Kg tak jsem se cítil jako nový člověk a i to jak mne vnímalo okolí a podporovala mne i manželka mne nakopávalo ještě více. Celkově jsem se na sebe už mohl koukat v zrcadle a na psychiku to mělo velký vliv.

 

Které zdravotní problémy s hubnutím zmizely?

Určitě bolesti kloubů, kolen a poruchy spánku. Také se mi zlepšila pleť

 

Chtěl by ses někdy vrátit ke své původní váze? A pokud ne, co tě nejvíce děsí při pohledu zpět?

Určitě ne. Byl jsem vždy kus chlapa a nemusím mít pod 100 Kg, mám skoro 2 metry a moje vysněná váha je někde okolo 110 Kg a s tím bych byl v pohodě. Nejvíce mě děsí to, že mám malého syna, který je sportovně založený a rád sportuju s ním a nechci abych byl nějak omezený v pohybu abych si nemohl užít chvilky s rodinou naplno.

 

Jaké je tvé nejoblíbenější jídlo?

To je těžké je toho víc, momentálně asi Sushi, styl California s Lososem na tom ujíždím strašně rád 😊 z České klasiky to vždycky bude Segedín 😀

 

Který pohyb, myslíš, že ti nejvíce pomohl v hubnutí?

Chůze a 2x týdně cvičení doma (klasika, břišní cviky z jógy, Kliky, dřepy, jednoruční činky a gumové popruhy)

 

Máš nějakou neřest z jídla, kterou máš nejraději a i když si ji dáš, tak se váha nezmění?

Ano jsem milovníkem sýrů, takže o víkendu si dopřávám více sýru než bych měl, například sýrový talíř v podobě Kozího sýru, hermelínu, mozzarelly, spolu se zeleninou takový obložený talíř 😊

 

Vaříš doma ty nebo manželka? 

Oba, určitě jak kdo stíhá a jak máme chuť. Snažíme se jíst zdravě celá rodina a každý je na něco jiného a tak se střídáme, na mě je vaření spíše o víkendu nebo když se dělá něco speciálního. Jinak většinou se o nás krásně stará manželka.

 

Přišel během hubnutí nějaký jojo efekt? Tedy vrátilo se ti třeba více než 2 kg? A co ti mohlo rozjet opět hubnutí?

Určitě přišel, ale bylo to takové trošku plánované. Když jsem měl dole 32 kg začal se dostavovat nežádoucí výsledek v podobě povislé kůže na břiše a prsou a to mi bralo trošku chtíč pokračovat dále a tak jsem si řekl, že s tím na chvilku skončím a budu více cvičit a nechám kůži aby se trošku vzpamatovala, takže po půl roce hubnutí jsem si dal půl roku takové udržovačky kdy mi lítala váha pořád plus mínus 2 kg. Plánoval jsem opět rozjet hubnutí od ledna tohoto roku a proto jsem si chtěl pořádně užít vánoce. Takže cukroví, Bramborový salát a řízky :D. Přibral jsem za měsíc skoro 5 kg a musím říct že mi to už ani nechutnalo a těšil jsem se až najedu na svůj řád. Problém byl i ten, že rád ujíždím na Prémiových rumech a to jsou cukry v lahvi. Díky tomu jsem měl velký nárůst váhy, jelikož tělo nebylo na takové příjmy zvyklé.

 

Kterou moji knihu sis oblíbil nejvíce?

Asi úplně tu první, v podstatě tvůj příběh nastartoval i mne. Tvoje filozofie dávala smysl a i když jsem zkoušel všelijaké diety, nikdy nic nevyšlo a řekl jsem si, že jsi normální člověk co našel systém jak spojit normální jídlo s normálním životem a vlastně z diety udělat spíš životní styl jak o sebe pečovat a mít sám ze sebe radost a těšit se na další recepty co vyzkoušíš příště.

 

Připravuješ si jídlo na druhý den?

Ano snažíme se vařit vždy na 2 dny a jelikož hodně cestuji tak si připravuji jídlo i na druhý den v podobě svačin. Snídani a večeři se snažím mít vždy doma.

 

Jakou máš nejoblíbenější snídani?

Celozrnný toust opečený namazaný tvarohovou pomazánkou s pažitkou, na to položené volské oko a rajčátka s pátkem ledového salátu.

Nebo bílí jogurt s čekankovým sirupem, troškou kukuřičných kornflakes bez příchutě a pár borůvek.

 

Co a kdy jíš naposledy večer?

Záleží na tom kdy jdu spát, večeři mám v 7 večer. druhou večeři kolem Půl 10 když vím že půjdu spát po půlnoci. Večeře je většinou studená, celozrnné pečivo, zelenina, mozzarella, nebo plátek krůtí šunky. Pokud teplá tak absolutní oblíbenec pro mne je pečená zelenina z tvého receptu. Cuketa, cibule, paprika, rajče, česnek a mrkev lehce okořeněné a zalité kapkou olivového oleje. Peču na pečícím papíru.

 

Víš, které jídla Ti dělají dobře a dokážeš si sám sestavit jídelníček, který ti vyhovuje?

Ano, každý máme trošku jiné chutě, recepty z tvých knih jsem si hodně upravoval podle svého tak jak vyhovují mne a snažím se jídelníček obnovovat, ale hodně krát spadneme do stereotypu co se týče jídel a tak se snažím vymýšlet nové věci. Proto jsem rád za tvoji novou knihu 😀 😀

 

Jak se cítíš, když si dáš nějaké smažené jídlo nebo jídlo z fastfoodu?

No musím říct že jsem si dal v rámci hříšného dne smažený sýr v housce s hamburgerem a bylo to tak mastné a hnusné že jsem to ani nedojedl, a pokud jde o fastfood MC.. tak s tím jsem asi nadobro skončil. Dříve jsem ujížděl na jejich hamburgerech a musím říct, že mne tato nabídka už nezajímá. Když jsem na cestách a jdu na oběd raději zhřeším ne úplně tak zdravým Ceasar salátem v plné polní se slaninou a kuřecím masem, parmezánem a krutonama z bílého pečiva. Je to sice také kalorická bomba, ale cítím se potom lépe.

1836 1458 AdamPrazan