Nakopávač online kurzu Hubnutí Břicháče Toma

25. den kurz Břicháč Tom

Jaké tuky jsou vhodné

a jaké jím já

V minulých dnech jsem Vám napsal o bílkovinách a sacharidech, ale ještě jsem nepsal nic o tucích. Tak dnes Vám o nich něco řeknu.
Tuky jsou důležité i při hubnutí…
Nikdy se nevyhýbejte tukům úplně. Protože jakmile tělo něco nemá, tak si zásoby opět drží. Tedy vyloučíte tuky, aby z nich tělo nepřibralo, a ono si je naopak bude držet, protože je pro fungování taky potřebuje.
Dělení tuků je poměrně složité, jsou různé druhy jako nenasycené, nasycené, trans-mastné tuky atd. Nemám vše naučené do detailů, ale řeknu Vám jen to, co je pro naše hubnutí důležité.
1. Vyhýbat se všem přepalovaným tukům
Vyhýbejte se všemu smaženému, fast foodům a podobným jídlům. Tyto tuky opravdu nadměrně zvyšují cholesterol a ukládají se v těle jako podkožní tuk.
2. Když smažit, tak zdravý tuk
Z toho, co jsem vyčetl a vysledoval u nás v i zahraničí, tak nejlepší tuk, na kterém jde něco usmažit je kokosový olej. Koupíte ho přes internet nebo ve zdravé výživě. Má tu výhodu, že se přepaluje až při velmi vysokých teplotách. Tedy nevznikají škodlivé látky. Při zahřátí krásně voní, ale v jídle cítit není. To je docela zvláštní vlastnost a je tedy možné na něm restovat i maso.
 
Jeho zvláštnost taky je, že je do teploty cca 20 stupňů tuhý a vypadá jak sádlo a když je tepleji, tak je z něj neprůhledná tekutina. Tak se nelekněte, je to v pořádku. Raději skladovat v mírném chladnu nebo i v ledničce.
 
3. Zdravé tuky, které jsou vhodné
A potom je tady celá řada potravin, které jsou výborným zdrojem tuku.
 
Avokádo - obsahuje velké množství tuku a taky vlákniny. Ale jezte jen ty zralé, jinak to není dobré. Hodí se do pomazánek nebo do dipů k masu.
 
Ryby - losos,rybičky a rybí tuk je velmi zdravý a je fajn si každý týden kousek rybího masa dát. Občas kupuji i rybičky v konzervě ve vlastní šťávě a dám si je jako svačinku s žitným chlebem a zeleninou.
 
Oříšky všeho druhu - nejzdravější jsou asi mandle. Potom skoro denně sním několik vlašských ořechů, které jsem koupil na trhu.
 
Máslo - co se týká mazání na chleba, tak když máslo, tak normální máslo. Žádné margaríny nepoužívám. 
 
Olivový olej - do salátů a zálivek nebo jen tak pokapat zeleninu. Na olivovém oleji nesmažím.
 
To jsou nejčastější zdroje tuků, které přijímám. Dále jsou tuky v dalších potravinách jako mase, vajíčkách, tvrdých sýrech atd.
Co nevíte o nízkotučných potravinách:
Možná jste dodnes kupovali vše nízkotučné s dobrým úmyslem, že se vyhnete tuku. Jenže si všimněte, že co je nízkotučné, tak má sice nižší obsah tuku, ale je tam zase plno rychlých sacharidů. Takovým typickým příkladem je třeba majonéza. Ta nízkotučná má sice málo tuku, ale zase hodně sacharidů.
A jak víte, tak je pro nás při hubnutí velmi důležité odstranit hlavně sacharidy a to ty rychlé. Proto si prohlédněte nízkotučný výrobek a zvažte, jestli se vyplatí koupit bez tuku a nebo s ním. Proto se u některých potravin přímo nevyhýbám i těm s vyšším obsahem tuku jako - sýr Niva, zakysaná smetana, plnotučné zakysané mléko atd.
Kupuji třeba mozzarellu light, která má méně tuku, ale nejsou nahrazeny sacharidy.
Vyplatí se prostě dívat, co kupujete, jestli Vás někdo nechce jen natáhnout skvělým nízkotučným výrobkem, ale místo toho je tam pro nás další nástraha.
Takže pozor na to!
Zdraví Vás, Tom